Gyógyító mozgás - hogyan működik?

Brjeska Dóra 2014. augusztus 25.
Megosztás:

Nagyon divatos téma lett mostanában a gyaloglás és a mellrák, valamint a sport és a rák kapcsolata. Nézzük, hogyan is működik ez!

A rendszeres mozgás valóban nagyon pozitív hatású az emberi szervezetre. Azon kívül, hogy véd a stressz káros hatásaitól, serkentően hat az immunrendszerre, csökkenti a vércukor szintjét, valamint a több ráktípus növekedését is serkentő fölösleges ösztrogént és tesztoszteront. Ezeken kívül lelkileg is nagyon jótékony hatású.

Akik súlyos betegséggel kell, hogy szembe nézzenek, gyakran küzdenek depresszióval. Számukra is hasznos lehet a mozgás, mert elűzi, nem engedi felszínre törni a negatív gondolatokat. Ami nekünk, rákbetegeknek nagyon fontos, hogy a mozgás serkenti azokat a sejtjeinket, amelyek képesek harcolni a rák ellen: tulajdonképpen erősíti a szervezet öngyógyító képességét. Ezek miatt mondják a sportolást rákmegelőzőnek is. Csak jól kell csinálni.

Természetesen nem mindegy, milyen mozgást és hogyan végzünk. Például a boltba leszaladás, vagy három kör a bevásárlóközpontban nem számít sportnak. Azt a mozgást, ami hasznos, MET-ben, vagyis metabolikus egyenértékben mérik. A vizsgálatok szerint minden ráktípusnál más az a mozgásmennyiség, ami segítség lehet a betegség leküzdésében, vagy a kiújulás megelőzésében. Vagyis például mellráknál heti 9 MET az ideális, ami három-négy óra normális mozgásnak felel meg nagyjából. Érdekes, hogy a prosztataráknál heti 30 MET-re van szükség.

Az okostelefonokra telepíthető alkalmazások segítségével könnyen nyomon követhetjük a saját napi teljesítményünket

Melyik mozgás hány MET? Ezt is megmondom. Én a gyors tempójú gyaloglást és a lassú úszást választottam az edzésprogramomba. Ezek óránként 4,5 MET-et érnek. Kétszer körülbelül fél órát gyalogolok, ha erőm engedi, és ugyanennyit úszok. Ez a jelenlegi helyzetemben éppen kényelmes és kivitelezhető is.

Amellett, hogy így biztosan tudom, hogy én teszek magamért, nagyon kellemes is ez a két mozgásforma. Futni valószínűleg nem lenne erőm még, ezért az intenzívebb gyaloglás is nagyon jól bevált. Persze elindulni nem mindig könnyű, de ha elkap a lendület, akkor már visz fölfelé magától.

Pontosan tudom, hogy a kezelések és a műtétek rengeteg energiát felemésztenek, és a mellékhatásként jelentkező fáradtság sem segít, de meg lehet csinálni. Olyan mozgást válasszunk, ami a fizikai állapotunknak megfelelő, például a gyaloglás. Először lassan, rövidebb távokkal kezdjük és fokozatosan emeljük az adagot. Olyan ez, mint a gyógyszer, amit ha elkezdünk szedni, érezni fogjuk a gyógyító hatását.

Azért, hogy legyen választék mindenkinek, íme néhány lehetőség:

  • biciklizés kényelmesen: 3,5 MET/óra
  • lassú gyaloglás: 2,5 MET/óra
  • kocogás: 10,2 MET/óra
  • kutyasétáltatás: 3 MET/óra
  • tánc: 5,5 MET/óra

Bármilyen mozgást is választunk, annak adjuk meg a módját. Ne csak úgy papucsban induljunk neki egy kört menni a háztömb körül, mert az nem fog elkülönülni a napi teendőktől és nem fogjuk érezni a pozitív hatást.

Legyen egy sportos öltözetünk, sportcipőnk, amiben kényelmesen tudunk bármilyen mozgást végezni! Az öltözködés már felkészülés, ami megkönnyíti az elindulást, és ha kinézetre igazi sportolónak tűnünk, még talán el is hisszük, hogy képesek vagyunk rá.

Mozgással kapcsolatos blogbejegyzéseim:

http://fulesodu.blogspot.hu/2014/04/a-mozgas-es-gyogyulas.html
http://fulesodu.blogspot.hu/2014/08/szazeves-ember.html

Tisztelt Olvasónk! Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.